Over mij
Wie ben ik?
Mijn naam is Marcel Timmermans.
Ik heb na mijn middelbare schooltijd geschiedenis gestudeerd aan de universiteit van Utrecht. Ik ben doctorandus geschiedenis en dus historicus, gespecialiseerd in de hedendaagse geschiedenis. De afgelopen jaren ben ik me steeds meer gaan verdiepen in het onderwijs en heb ik de lerarenopleiding te Sittard voltooid. Naast Drs ben ik ook Bachelor in education (BEd), en gespecialiseerd in het begeleiden van leerlingen en het omgaan met leerlingen die een achterstand hebben op school en of in hun ontwikkeling. Verder heb ik de opleiding voor SEND Teacher afgerond. SEND staat voor Special Educational Needs and Disability. Deze opleiding is bedoeld om te leren omgaan met leerlingen die op wat voor manier dan ook moeite hebben om in het huidige onderwijssysteem mee te kunnen. Deze leerlingen kunnen bepaalde leerproblemen hebben zoals, dyslexie of dyscalculie maar ze kunnen ook een ontwikkelingsstoornis hebben zoals ADHD of Autisme of kampen met sociaal emotionele problemen. Ik ben Remedial Teacher. Een remedial teacher is een leerkracht die professionele didactische hulp verleent aan kinderen die leer- en/of ontwikkelingsproblemen ervaren. Deze kinderen lopen vaak tegen problemen aan met betrekking tot de aangeboden lesstof of de werkhouding. De remedial teacher ondersteunt de leerling met extra hulp.
Ik ben 62 jaar en ik heb een lieve vrouw. Ik heb twee kinderen uit een eerder huwelijk. Als vader van twee kinderen ben ik ervaringsdeskundige op het gebied van puber- en schoolproblematiek. Beide kinderen hebben hun middelbare school afgemaakt, maar dat heeft heel wat bloed zweet en tranen gekost (vooral bij de ouders (moeder!). Mijn zoon van 29 studeerde psychologie aan de universiteit van Maastricht, en mijn dochter van 27 is inmiddels klaar met haar opleiding tot pedagogisch medewerker aan het Arcus college te Heerlen. En het mooie is ze heeft ook al een baan gevonden! (super trots!) Inmiddels is mijn zoon gestopt met zijn studie en doet hij nu vrijwilligerswerk.
Wat me erg aanspreekt is het begeleiden van leerlingen die in het onderwijs om wat voor reden dan ook niet goed kunnen meekomen of een steuntje in de rug nodig hebben. Ik weet uit eigen ervaring dat het steeds moeilijker is voor een docent om individuele aandacht te geven aan leerlingen die achter blijven, of gewoon sturing of begeleiding nodig hebben. Leraren hebben vaak ook niet voldoende kennis van hoe je nou eigenlijk het best kunt leren en dat is op zich best wel vreemd. Je moet leerlingen leren hoe ze moeten leren en dat leren leuk is! Daar zou meer de focus op gericht moeten zijn.
Verder besteed ik ook veel aandacht aan het mentale aspect van een succesvolle schoolcarrière. Ik ga met je kijken hoe je je mindset kunt veranderen, en hoe je gedrags-veranderingen in gang zet en ook volhoudt.