Over mij.
Na mijn middelbare schooltijd heb ik geschiedenis gestudeerd aan de Universiteit van Utrecht en ben ik afgestudeerd als doctorandus in de Geschiedenis (Drs), met als specialisatie de hedendaagse geschiedenis. De afgelopen jaren ben ik mij steeds meer gaan richten op het onderwijs. Ik heb de lerarenopleiding in Sittard afgerond en ben ook Bachelor in Education (BEd). Mijn focus ligt vooral op het begeleiden van leerlingen die te maken hebben met leer- of ontwikkelingsachterstanden.
Om mijn expertise verder uit te breiden, heb ik de opleiding voor SEND Teacher afgerond. SEND staat voor Special Educational Needs and Disability, en deze opleiding richt zich op het werken met leerlingen die om verschillende redenen moeite hebben met het reguliere onderwijssysteem. Dit kan variëren van leerproblemen zoals dyslexie of dyscalculie, tot ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD, autisme of sociaal-emotionele problemen.
Als Remedial Teacher bied ik op maat gemaakte ondersteuning aan leerlingen die vastlopen in hun leerproces. Mijn rol is om te helpen met de lesstof en werkhouding, en om de leerling te begeleiden bij het ontwikkelen van de vaardigheden die nodig zijn om weer succesvol mee te komen in de klas. Ik geloof sterk in het belang van individuele aandacht en het creëren van een veilige leeromgeving waar leerlingen zich kunnen ontwikkelen op hun eigen tempo.
Mijn ervaring en persoonlijke motivatie
Ik ben 64 jaar en ben getrouwd met mijn lieve vrouw. Samen hebben we twee kinderen uit een eerder huwelijk. Als vader van twee pubers weet ik uit eigen ervaring hoe uitdagend het kan zijn om kinderen door de middelbare schooljaren te begeleiden. Mijn zoon, nu 30, heeft psychologie gestudeerd aan de Universiteit van Maastricht en mijn dochter, 29, is afgestudeerd als pedagogisch medewerker aan het Arcus College in Heerlen en heeft inmiddels een baan gevonden (waar ik enorm trots op ben!). Mijn zoon heeft zijn studie echter niet afgemaakt en is nu bezig met vrijwilligerswerk.
Deze persoonlijke ervaring met het ondersteunen van kinderen door hun schooljaren heeft mij gevoed in mijn passie voor het begeleiden van leerlingen die vastlopen in hun ontwikkeling. Het onderwijs heeft vaak onvoldoende middelen om individuele begeleiding te bieden aan leerlingen die extra steun nodig hebben, en daar wil ik als remedial teacher het verschil maken.
Wat me het meeste aanspreekt in mijn werk is het begeleiden van leerlingen die moeite hebben om mee te komen, hetzij door leerproblemen, sociaal-emotionele uitdagingen, of gebrek aan motivatie. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het kan zijn om gemotiveerd te blijven als je niet het gevoel hebt dat je vooruitkomt. Mijn werk richt zich daarom niet alleen op vakinhoudelijke ondersteuning, maar ook op het ontwikkelen van de juiste mindset bij de leerlingen.
Ik besteed veel aandacht aan het mentale aspect van leren en het belang van een positieve leerhouding. Leren hoe je moet leren is essentieel, en ik help mijn leerlingen te ontdekken dat leren leuk kan zijn als je de juiste strategieën hebt. Daarnaast werk ik samen met de leerlingen aan gedragsverandering, zodat ze motivatie en zelfdiscipline ontwikkelen die hen niet alleen op school, maar ook in hun verdere leven zullen helpen.
Wat is mijn missie?
Mijn missie als remedial teacher en studiecoach is om leerlingen die vastlopen in hun leerproces te begeleiden naar succes en zelfvertrouwen. Ik wil een veilige, op maat gemaakte leeromgeving creëren waarin zij niet alleen vakinhoudelijke vaardigheden ontwikkelen, maar ook de mentale en emotionele tools krijgen om met uitdagingen om te gaan.
Ik geloof sterk in:
- Individuele aandacht: Iedere leerling verdient een aanpak die aansluit bij hun unieke behoeften, leerstijl, en tempo.
- Het ontwikkelen van een positieve leerhouding: Ik help leerlingen ontdekken dat leren leuk en waardevol kan zijn, door hen strategieën aan te reiken waarmee ze grip krijgen op hun leerproces.
- Holistische ondersteuning: Naast vakinhoudelijke hulp besteed ik aandacht aan sociaal-emotionele groei en gedragsverandering, zodat leerlingen niet alleen presteren, maar ook groeien als individu.
- Inclusief onderwijs: Door mijn expertise in Special Educational Needs and Disability (SEND) richt ik mij op leerlingen die moeite hebben met het reguliere onderwijssysteem, zodat ook zij zich gezien en gesteund voelen.
Waarom deze missie belangrijk is:
Mijn eigen ervaringen als vader, geschiedenisdocent, en specialist in leerproblemen hebben mij geleerd dat leerlingen floreren wanneer zij worden begeleid met begrip, geduld, en persoonlijke aandacht. Onderwijs moet toegankelijk zijn voor iedereen, ongeacht hun uitdagingen, en ik wil een brug slaan waar reguliere systemen tekortschieten. Mijn doel is om leerlingen het vertrouwen en de vaardigheden te geven die zij nodig hebben om te groeien, zowel in de klas als daarbuiten.